Thursday, June 4, 2009

APA ITU KOMUNIS




Komunisme
Dari Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, gelintar
Tukul dan sabit yang menjadi alat penting golongan pekerja merupakan lambang komunisme.

Komunisme adalah ideologi politik dan struktur sosio ekonomi yang menggalakkan penubuhan masyarakat yang egalitarian, tanpa kelas, dan tanpa negara berdasarkan pemilikan dan kawalan sama ke atas faktor pengeluaran dan harta secara umumnya. Karl Marx menganjurkan komunisme sebagai peringkat akhir dalam masyarakat manusia, yang boleh dicapai melalui revolusi golongan proletariat. "Komunisme suci" menurut Marx merujuk kepada masyarakat tanpa kelas, tanpa negara dan bebas penindasan di mana keputusan tentang pengeluaran dan dasar yang dibuat secara demokratik bermakna membenarkan setiap ahli masyarakat mengambil bahagian dalam proses membuat keputusan dari segi ekonomi, politik dan sosial.

Sebagai ideologi politik, komunisme dianggap sebagai satu cabang sosialisme; satu falsafah luas berkenaan ekonomi dan politik yang dipengaruhi oleh pelbagai gerakan politik dan intelektual dengan asalnya dari hasil kerja mereka pada Revolusi Perindustrian dan Revolusi Perancis. Komunisme cuba untuk memberi satu alternatif kepada masalah dalam ekonomi pasaran kapitalisme dan warisan penjajahan dan nasionalisme. Marx menyatakan hanya satu jalan untuk menyelesaikan masalah-masalah ini adalah bagi golongan pekerja (proletariat), yang menurut Marx adalah pengeluar utama kekayaan dalam masyarakat yang diekploitasi oleh kelas kapitalis (borjuis), menolak golongan borjuis ini daripada kelas pemerintah bagi menubuhkan masyarakat bebas tanpa pembahagian kelas dan kaum.

Selain Karl Marx, tokoh penting lain adalah Friedrich Engels. Fahaman dominan komunisme seperti Leninisme, Stalinisme, Moisme dan Trotskyisme]] adalah berakar dari Marxisme. Akan tetapi wujud juga fahaman bukan Marxisme dalam komunisme seperti komunisme Kristian. Dalam gunaan zaman moden, komunisme selalu merujuk kepada Bolshevisme atau Marxisme-Leninisme.

Era kegemilangan komunisme ialah antara akhir Perang Dunia II dan tahun 90-an apabila komunisme berkuasa di Kesatuan Soviet. Komunisme juga mempunyai pandangan agama adalah racun yang boleh mengongkong pemikiran rakyat.

[sunting] Ideologi komunisme

Ideologi komunisme mula diterapkan ketika meletusnya Revolusi Bolshevik di Rusia pada 7 November 1917. Sejak itu komunisme disebarkan sebagai sebuah ideologi ke negara lain.

Secara rasminya ada 9 buah negara yang pernah ditubuhkan berpegang dengan fahaman komunis:

1. Kesatuan Soviet (Kesatuan Republik Sosialis Soviet)
2. China (Republik Rakyat China)
3. Cuba (Republik Cuba)
4. Laos (Republik Demokratik Rakyat Lao)
5. Vietnam (Republik Sosialis Vietnam)
6. Korea Utara (Republik Demokratik Rakyat Korea)
7. Yaman Selatan (Republik Demokratik Rakyat Yaman )
8. Myanmar/Burma (Republik Sosialis Kesatuan Burma)
9. Kemboja/Kampuchea (Demokratik Kampuchea)

Walau bagaimanapun hanya 5 buah negara yang kekal memerintah di bawah komunis iaitu:

1. China
2. Laos
3. Vietnam
4. Cuba
5. Korea Utara

Sungguh pun begitu fahaman komunis yang diperjuangkan dahulu sudah mula luntur dimamah usia selepas pencetusannya. Hal ini dapat dilihat di Negara China sendiri, polisi pemerintah China terhadap pelabur (kapitalis) yang dianggap musuh rakyat telah berubah semenjak 90-an lagi. Hal ini dapat dilihat dengan kebanjiran kilang-kilang di dalam negara China sendiri.

Walaupun ramai yang menganggap ideologi komunisme sudah lemah berikutan jatuhnya Kesatuan Republik Soviet pada tahun 1991, namun ideologi itu tetap wujud dalam bentuk sosialisme. Masih terdapat Parti Komunis di negara-negara lain seperti di barat yang memperjuangkan hak pekerja, pelajar dan bersikap anti-penjajah.

[sunting] Lihat juga

* Parti Komunis Malaya
* Marxisme
* Era Runtuhnya Komunisme
* Maoisme
* Tukul dan sabit

Diambil daripada "http://ms.wikipedia.org/wiki/Komunisme"
Kategori: Komunisme | Ideologi politik | Ideologi ekonomi
Pandangan

* Rencana
* Perbincangan
* Sunting
* ▲
* Sejarah

Alatan peribadi

* Log masuk / buka akaun

Pandu arah

* Laman Utama
* Tinjau
* Gotong-royong
* Hal semasa
* Laman rawak

perhubungan

* Tentang Wikipedia
* Portal masyarakat
* Perubahan terkini
* Hubungi kami
* Menderma
* Bantuan
* Kedai Kopi

Gelintar

Alatan

* Pautan ke laman ini
* Perubahan berkaitan
* Laman khas
* Versi boleh cetak
* Pautan kekal
* Petik rencana ini

Bahasa lain

* Afrikaans
* العربية
* Aragonés
* Asturianu
* Azərbaycan
* Bahasa Indonesia
* বাংলা
* Bân-lâm-gú
* Беларуская
* Беларуская (тарашкевіца)
* Bosanski
* Brezhoneg
* Български
* Català
* Česky
* Cymraeg
* Dansk
* Deutsch
* Eesti
* Ελληνικά
* English
* Español
* Esperanto
* Euskara
* فارسی
* Føroyskt
* Français
* Frysk
* Gaeilge

No comments:

Post a Comment