Tuesday, June 2, 2009

KEMANUSIAAN UNTUK KOMUNISME DARI MINDA AWANG SELAMAT








MEMBACA TULISAN AWANG SELAMAT MAKA SEBAGAI WARGA YANG CINTAKAN MALAYSIA YANG BERSATUPADU, ADIL, MAKMUR, AMAN DAN SAKSAMA... SEBAK RASANYA KERANA KOMUNIS MENOLAK NILAI AGAMA, APA LAGI ISLAM.... TAPI ORANG ISLAM MASIH AGUNGKAN CHIN PENG ATAS NILAI "KEMANUSIAAN" DAN KESIAN BELAS KERANA UMURNYA 87 TAHUN. ADAKAH CHIN PENG KESIAN DAN PUNYAI HATI SUCI MACAM KITA ORANG ISLAM DULU, KINI DAN SELAMANYA??? LIHAT REKOD DAN TINDAKKAN CHIN PENG. YA ALLAH BERILAH HIDAYAH KEPADA UMAT ISLAM YANG DIKELABUI DENGAN POLITIK DAN LETAK ISLAM DIJUBUR SAJA.....DAN CETEKNYA KAJIAN BLOG INI:
http://10tahun.blogspot.com/2008/03/senarai-jemputan-pmcja.html

ARKIB utusan malaysia : 24/05/2009
Gerakan, Chin Peng dan kemanusiaan

WAJARKAH bekas pemimpin Parti Komunis Malaya (PKM), Chin Peng dibenarkan kembali ke Malaysia?

Awang lontarkan pertanyaan ini berikutan gesaan Pengerusi Gerakan Pulau Pinang, Dr. Teng Hock Nan mahukan Chin Peng kembali atas sebab-sebab kemanusiaan kerana tidak lagi menjadi ancaman kepada keselamatan negara. Chin Peng, 85 yang dilahirkan di Sitiawan, Perak kini tinggal di Bangkok selepas permohonan terakhirnya menerusi saluran undang-undang untuk menetap di Malaysia ditolak oleh mahkamah pada 30 April lalu.

Dalam gesaannya itu, Teng memohon Perdana Menteri, Mohd. Najib Tun Razak mengkaji semula pendirian kerajaan bagi membolehkan bekas Setiausaha Agung PKM itu kembali ke tanah air.

Apa reaksi Awang? Mudah sahaja. Permohonan tersebut usah dilayan.

Awang tidak dapat membayangkan keadaan negara kita jika pada hari ini yang memerintah ialah PKM menerusi perjuangan kejamnya. Tidak mungkin wujud negara aman, makmur dan demokratik yang bernama Malaysia.

Tiada sebab untuk kerajaan mengubah pendirian terhadap Chin Peng. Sebarang alasan kemanusiaan tidak boleh mewajarkan kemudaratan (secara langsung atau tidak langsung) yang telah dibawa oleh beliau dan PKM selama ini.

Sememangnya masa telah berubah dan keadaan turut berubah tetapi membenarkan Chin Peng kembali adalah tamparan luar biasa kepada golongan yang telah banyak berkorban iaitu anggota pasukan keselamatan dan rakyat yang pernah menjadi mangsa kekejaman PKM. Apa ruginya kalau tidak membenarkan beliau pulang? Janganlah diungkit-ungkit lagi tentang Chin Peng. Ia hanya akan membangkitkan kemarahan kepada bekas perajurit, yang air mata dan darah mereka tidak ternilai harganya. Anehnya, orang Melayu sendiri tidak pernah ghairah untuk mengherokan beberapa kerat pemimpin komunis daripada kalangan kaum itu seperti Rashid Maidin

Awang tidak mengerti mengapa Gerakan boleh mengeluarkan kenyataan sedemikian. Apakah kerana ia mengikut rentak DAP yang memainkan isu tersebut sejak beberapa tahun lalu, mungkin juga atas muslihat politik? Awang percaya majoriti rakyat Malaysia tidak bersedia masuk ke dalam perangkap pihak tertentu.

Jika ia mahu dilakukan atas nama kemanusiaan mengapa nasib balu dan anak-anak tentera serta polis yang terkorban angkara PKM tidak dibela?

Apa yang pernah DAP dan Gerakan lakukan untuk menghargai pengorbanan golongan tersebut yang menyumbang kepada keamanan negara sehingga membolehkan kaum Cina misalnya terus menguasai ekonomi Malaysia sehingga kini.

Seingat Awang tiada seorang pun pemimpin DAP mahu pun Gerakan yang menjalankan kempen hebat membantu bekas tentera dan polis yang putus kaki. Awang juga tidak pasti sama ada mereka pernah merekodkan penghargaan dan terima kasih dalam acara-acara khusus untuk bekas tentera dan polis.

Apakah kerana yang terkorban adalah kebanyakannya tentera dan polis daripada kalangan orang Melayu maka sumbangan mereka tidak begitu bermakna? Siapakah yang sebenarnya rasis? Sesungguhnya banyak persoalan yang melingkari isu Chin Peng ini. Yang jelas ia bukan sekadar isu membenarkan Chin Peng pulang bahkan mahu menjadikan beliau wira. Terdapat gerakan terancang oleh parti tertentu kaum Cina untuk menobatkan Chin Peng sebagai ikon pejuang kemerdekaan. (Ketua Polis Perak, Tan Sri Khoo Chong Kong yang mati dibunuh agen komunis misalnya, langsung tidak dipedulikan oleh parti kaum Cina sendiri). Ia makin ketara sejak pelancaran buku riwayat hidupnya Alias Chin Peng - My Side of History. Malah isu mengenai simpati terhadap Chin Peng pernah dibawa oleh DAP yang mendesak supaya kerajaan mengeluarkan satu kenyataan menteri (a ministerial statement in Parliament) tidak lama dulu.

Tinjaulah pelbagai komen dan tulisan menerusi laman-laman blog berkenaan Chin Peng yang mahu mewujudkan gelombang memperlihatkan beliau sebagai wira. Ada yang menyamakan perjuangan Chin Peng dengan nasionalisme kemerdekaan sedangkan realitinya beliau melacurkan nasionalisme untuk menegakkan komunisme, yang akhirnya gagal kerana pengorbanan pasukan keselamatan atas sokongan rakyat.

Awang tidak terkejut jika suatu hari nanti lebih-lebih lagi jika pembangkang berkuasa, 'keperwiraan' Chin Peng akan menjadi bahan subjek Sejarah sekolah yang mungkin jauh lebih hebat daripada nama-nama seperti Leftenan Adnan dan ramai penerima Pingat Seri Pahlawan Gagah Perkasa (SP) dan Pingat Gagah Berani (PGB).

Lalu tercetus lagi persoalan lain, apakah ini sebahagian daripada usaha untuk menafikan sumbangan gerakan nasionalisme Melayu dan usaha untuk menulis kembali sejarah agar mengikut kehendak kaum tertentu?

Awang berharap kerajaan bertegas sebagaimana yang ditunjukkan oleh kerajaan Indonesia yang sampai sekarang tidak membuka ruang penghargaan untuk pengganas komunis. Mudarat yang dibawa oleh PKM di tanah air ini bukan sedikit.

Tetapi seandainya kerajaan bersedia membenarkan Chin Peng pulang, beliau perlu memohon maaf kepada rakyat Malaysia khususnya pasukan keselamatan. Lebih penting, beliau mesti dihadapkan ke mahkamah atas segala kekejamannya sebagaimana yang dihadapi oleh Pol Pot di Kemboja. Bersediakah Chin Peng?

No comments:

Post a Comment