Thursday, June 4, 2009

NEGARA CHINA DAH TRASFORMASI




SEMUA NEGARA KOMUNIS SUDAH MULAI LAKSANAKAN TRASFORMASI MENJADI NEGARA DEMOKRASI MACAM MALAYSIA. PELIK DAN BODOH LAH KITA NAK SOKONG IDEOLOGI KOMUNIS DAN PARTI KOMUNIS MALAYA. CHIN PENG??? TAK RELEVEN LAGI DENGAN ZAMAN ERA GLOBALISASI, REFORMASI, LIBERALISASI DAN KEBANGKITAN AGENDA 1MALAYSIA!!!

IDEOLOGI PEMBERONTAKKAN DAN "LAWAN TETAP LAWAN " ANUARISASI DENGAN DEMONTARSI BALING DAN DEMONTRASI POLITIK JALANAN DLL... TAK RELEVEN DAN MENGHANCURKAN MASA DEPAN KITA, KHASNYA GENERASI MUDA.

Era Runtuhnya Komunisme
Dari Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, gelintar
Rencana atau bahagian ini perlu diwikikan untuk memenuhi mutu piawaian Wikipedia.
Harap anda perbaiki rencana ini dengan pautan yang sesuai.
Nada atau gaya bagi rencana atau sub-tajuk ini adalah kurang sesuai di Wikipedia.
Pernyataan khusus terdapat pada laman perbincangan. Lihat panduan menulis rencana yang lebih baik sebagai pilihan.

* 1985 Mikhail Gorbachev memegang jawatan Ketua Parti Komunis Soviet Union ( USSR ) dan bermulalah era keruntuhan ideologi Komunis.

* 1989 ekonomi Soviet Rusia amat goyah dan parah. Dasar-dasar Stalin dilihat punca masalah ini serta alasan terbaik kenapa Soviert Union ketinggalan dalam banyak bidang teknologi berbanding di Eropah malah telah diatasi oleh sesetengah negara di Asia Timur Jauh.

Soviet Union sebelumnya seringkali bertindak sebagai mata-mata sebagaimana Amerika Syarikat. Mereka campurtangan dan mendominasi sesetengah negara , contohnya :

* 1956 Nikite Krushcher dan Leonard Brezhner menghantar tentera Soviert ke Hungary dan Cheskoslovakia untuk mepertahankan kepentingan Soviet di negara-negara itu.

* 1979 Soviet menceroboh Afghanistan dan melantik bonekanya di negara itu.

Negara-negara yang dipengaruhi oleh Soviet Rusia dilabel sebagai 'negara Blok Merah'. Negara-negara di bawah pengaruhnya semakin tertekan dari segi ekonomi. Penentangan timbul dalam bentuk kuasa rakyat seperti di Poland dan Jerman Timur.

* 1998 Gorbachev semasa di perhimpunan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) menggariskan dasar tidak campur tangan sebagai dasar luar Kremlin. Dasar 'Perestrorika' diperkenalkan sebagai satu falsafah pentadbiran negara.

Katanya , setiap negara mempunyai kebebasan memilih. Gorbachev mengumumkan akan mengurangkan separuh tentera dan berhasrat berundur dari Afghanistan. Oleh itu Gorbachev dilihat sebagai wira baru kepada negara-negara yang pernah dijajah oleh Soviet.

* 1989 mahasiswa negara China mula menentang tindakan kerajaan China terutama setelah kematian seorang tokoh pembaharuan Cina yang disingkirkan. Keadaan semakin memuncak apabila Gorbachev melawat China . Mahasiswa China melaungkan ' Gorby Gorby' kepada Gorbachev kerana menganggap Gorbachev sebagai wira baru. Kerajaan China bertindak tegas dengan menangkap dan membunuh mereka yang melakukan revolusi di Medan Tiannammen pada 13 Jun 1989 .

Gorbachev semakin yakin negara sosialis tidak boleh dibangunkan atas kekuatan kereta kebal. Kebangkitan kuasa rakyat semakin mendapat sambutan di negara Blok Merah seperti Hungary dan Romania.

Hungary rela mendengar kuasa rakyat dan tidaklah pertumpahan darah berlaku. Tapi di Romania, diktator Nicolae Ceausescu enggan menerima kuasa rakyat. Akhirnya Nicolae Ceausescu dan isterinya, yang ditembak mati oleh rakyatnya sendiri. Puncanya , selama berkuasa hampir 25 tahun, Ceausescu adalah diktator yang kejam dan korup. Ia memerintah Romania dengan sistem komunis sejak 1965.

9.11.1989 Tembok Berlin sebagai sempadan pemisah Jerman Timur ( komunis ) dengan Jerman Barat ( kapitalis ) diruntuhkan oleh rakyat Jerman Timur . Kedua-dua negara tersebut digabungkan semula. Sebelum tembok ini diruntuhkan, lebih 2 juta rakyat Jerman Timur terutama kalangan cendikiawan lari ke negara Jerman Barat.

China juga turut berubah tapi agak perlahan terutama selepas Britain menyerahkan gugusan Pulau Hong Kong kepada China semula tahun 1997. Hong Kong , Macao dan Taiwan telah mengamalkan sistem demokrasi dan bagaimanakah dasar komunis akan dilaksanakan jika China mengambil alih kepulauan tersebut. Di Hong Kong, China membenarkan sistem demokrasi terus diamalkan. Di Taiwan, China menekankan sistem satu negara dua sistem.

Bagi Presiden China Deng Xiaoping berkenaan tragedi 4 Julai sebagai “Membunuh 200 ribu, untuk memastikan kestabilan selama 20 tahun.”

China , setelah menjalani sistem “sosialisme” lebih 50 tahun , kembali mengamalkan dasar pemilikan pribadi, sistem saham, mempelawa pelabur asing, menindas dan memaksa buruh dan petani mengikut nilai-nilai kapitalis..Semua ini merupakan dasar mundur idealisme komunisme .. Namun Parti Komunis China masih mempertahankan hegemoni mutlak parti.
Diambil daripada "http://ms.wikipedia.org/wiki/Era_Runtuhnya_Komunisme"
Kategori: Rencana perlu diwikikan | Semua rencana yang memerlukan penyuntingan gaya | Komunisme

3 comments:

  1. ajaran dan motivasi komunis chin peng tak kasi untung sama org cina malaysia yang kaya raya dan memiliki harta secara individu. kalau komunis perintah negara ini semua harta kerajaan punya dan dimilik negara. yang kaya dan mewah pemimpin komunis tu lah...rakyat apa? jadi kuli dan hidup merana. cina malaysia akan miskin dan tak dapat punya wang dan harta banyak macam sekarang kalau chin peng komunis perintah ini negara. maka apa hal sokong chin peng... cina malaysia mau rugi kah? lee kuan yew pun tau mau komunis maaa....

    ReplyDelete
  2. Negara China , setelah menjalani sistem “sosialisme” lebih 50 tahun , kembali mengamalkan dasar pemilikan pribadi, sistem saham, mempelawa pelabur asing, menindas dan memaksa buruh dan petani mengikut nilai-nilai kapitalis..Semua ini merupakan dasar mundur idealisme komunisme .. Namun Parti Komunis China masih mempertahankan hegemoni mutlak parti.

    ReplyDelete